Vilanova i el patí català

Descobrim Baix-a-Mar

5,60 metres d’eslora, 1,60 de mànega, 6,80 de llargada de l’arbre, 12,60 metres quadrats de superfície de vela i un pes mínim de 98 quilos. Aquestes són les mides del patí català que fa 72 anys, un dia d’agost de l’any 1942, va guanyar una mítica regata que es va fer a la platja de Vilanova i la Geltrú. Tothom que tingui  relació amb el món del patí de vela sap què aquell dia el Club Natació Barcelona i el Club Natació Badalona van competir per establir qui era més ràpid i per tant qui tenia el millor disseny. Els guanyadors van ser els badalonins Lluís i Emili Mongé, dissenyadors i constructors del patí de vela més ràpid del moment, una embarcació que es va convertir, després d’aquella regata a Vilanova, en l’avantpassat de tots els patins catalans que avui podem veure a les nostres platges, ja que fou el prototip dels que es van construir després.

Patí de vela català navegant per la costa vilanovina. Arxiu Comarcal del Garraf.

 

Les platges i el mar de Vilanova, doncs, tenen una vinculació especial amb aquesta singular embarcació de vela lleugera, que és única per la seva senzillesa extrema i gràcies a les seves mancances, ja que no té orsa, ni timó, ni botavara ni sabres a la vela. Per governar-la, doncs, cal desplaçar-se de manera continuada per l’embarcació fent servir el pes del cos per moure-la en diferents direccions. La petjada vilanovina en la història d’aquest invent català pot semblar casual -diuen que es va triar Vilanova com a escenari de la regata del 1942 perquè era un territori neutral, ni del Barcelonès, ni del Maresme­­, comarques a les quals pertanyien les dues localitats que lluitaven per la victòria- però la veritat és que ja feia un grapat d’anys que a Vilanova es navegava amb patins. Ho demostren fotografies del 1932 on apareixen vilanovins fent servir els primers patins (o patinadors) de platja, més estrets que els actuals, formats per dos flotadors de fusta, iguals i simètrics, amb tres bancades que els unien i un rem de doble pala com a accessori. Els feien servir per navegar a poca distància de la costa o allunyar-se del litoral, que sovint era brut, per banyar-se mar endins, en aigües més netes. A la dècada del 1920 i 1930 era habitual veure patins d’aquest tipus a la platja de Vilanova, fins i tot hi havia qui –com feien la mateixa Montserrat Giró (fotografia de la portada) i el seu marit, Jaume Gibert, veïns del Passeig del Carme – acostumaven a portar-los al pantà de Foix, per poder navegar amb ells en aigües dolces i més tranquil·les. Aquest tipus de patinadors eren populars a les platges urbanes de Barcelona i el Maresme, on la gent els acostumava a llogar als Clubs de Natacio i als banys públics.

Francesc Roig Toqués amb el seu patí. Arxiu Comarcal del Garraf i Associació d’Amics de la Carpa Juanita.

 

Va ser a finals dels anys 20 que a Badalona es va tenir la idea de col·locar a aquesta embarcació original de dos cascs, un arbre i una vela obtenint-se l’actual patí de vela, que es va popularitzar ràpidament per tot el litoral, arribant també a les nostres costes. En aquesta etapa pionera no hi havia normes sobre com havia de ser i tothom se’l construia a la seva manera. Diferents Clubs de Natació organitzaren  les primeres regates (la primera documentada és la del 31 de juliol de 1932, en la que els participants havien d’anar de Barcelona a Arenys de Mar). Després de la Guerra Civil, l’afició va anar en augment i a diferents punts del litoral, també a Vilanova, es van anar creant petites flotes.

Competició de regates de patins als anys 40 organitzada perla Secció Nàutica de Vilanova i la Geltrú. Arxiu Comarcal del Garraf.

 

Avui, 72 anys després d’aquella històrica regata del 1942 i havent passat unes quantes dècades des que aquells pioners del patí es divertien a les nostres platges, la vinculació de Vilanova amb el patí català continua. A Vilanova s’han forjat alguns dels millors regatistes de patí de vela del país i cada cop hi ha més i més aficionats. Tant és així, que des del Club de Mar de Vilanova i la Geltrú, amb la col·laboració de la Federació Catalana de Vela, l’ADIPAV, el Club Nàutic Vilanova i el Club Marítim Cubelles, es va organitzar el 71è Campionat d’Espanya de Patí de Vela, que es va celebrar el passat 4, 5, 6 i 7 de setembre. En aquesta ocasió no s’hi va decidir cap nou prototip d’embarcació però l’esdeveniment va ser un èxit i va afegir un nou episodi a la història del patí a la nostra ciutat.

Cecília Lorenzo, Periodista i educadora a l’Espai Far

Blanca Giribet, Documentalista i auxiliar tècnica de patrimoni a l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú